Objektivskolan - Bländarens påverkan på slutartiden

Om man bläddrar lite bland de olika objektiv som finns registrerade på Objektivguiden och tittar på egenskaperna för dessa kan börja fundera kring huruvida det spelar egentligen någon roll om objektivet har en största möjliga bländare på f/2.8 eller f/5.6?

Ja, det spelar roll.
Det kan vara skillnaden mellan en riktigt ögonblicksbild och en suddig motsvarighet.

För att det motiv du vill fånga till slut skall bli en bild måste ljus komma in till kameran.
Vill du fånga en ögonblicksbild är det bra om aktuell mängd ljus kan komma in i kameran så fort som möjligt och i detta fall är en större bländaröppning bättre än en mindre.

Även om ett objektiv har t ex f/2.8 som största möjliga bländare kan man ändra bländarvärdet. Vi lät vid ett sportevenemang testa att vid flertalet olika bländare låta kameran själv välja slutartid. Motivet förblev detsamma.

Man kan säga att vi frågade kameran:
- Om vi ger dig bländaröppning X, hur lång tid behöver du på dig för att ta bilden?

Resultaten blev följande:

Bländare: f/2.8
Föreslagen slutartid: 1/640 sekund

Bländare: f/4
Föreslagen slutartid: 1/320 sekund

Bländare: f/5.6
Föreslagen slutartid: 1/160 sekund

En slutartid på 1/160 klarar ej av att frysa en rörelse i t ex en hockey- eller fotbollsmatch. Därför kan man konstatera att ett objektiv som har en största möjliga bländare på f/5,6 med då rådande ljusförhållanden och inställningar inte skulle kunna ge dig ögonblicksbilderna av tacklingen, nickduellen eller straffsituationen.

För att i detta fotbollsscenario kunna uppnå en slutartid på 1/640 med bländare f/5,6 hade man behövt ändra ISO-talet, för att göra kameran mindre ljuskrävande. I detta fall skulle det röra sig om att gå från ISO 200 till ISO 800. Med högre ISO-tal kommer också en ökad mängd brus i bilderna och ofta sänks kamerans hastighet vid alltför höga ISO-tal.

Låt oss i stället ta en jämförelse i hockey.
Bilderna är tagna i Växjö Ishall, en hall med medelmåttigt ljus. Därför krävdes ISO 3200 och kameran vi använde kunde i detta fall inte gå högre i ISO-tal.

Vi har alltså i detta fall inte någon vidare möjlighet att kompensera med ISO-talet för att sänka slutartiden, likt vi kunde göra på fotbollen nyss. Här måste vi förlita oss på objektivets ljusstyrka.

Nedan jämförelse visar på hur stor betydelse objektivets bländare har för att faktiskt kunna fånga ögonblicksbilderna
 
 
f/5,6 gav 1/160 sekund
 
f/2,8 gav 1/640 sekund
 
Det är alltså ett stort samspel mellan bländare och slutartid.
Ju större bländaröppning ditt objektiv har desto kortare slutartid kan du använda, vilket är bra för t ex sport.

Vet du med dig att du kommer att fotografera mycket inomhussport, som t ex innebandy, basket, handboll eller ishockey är ett ljusstarkt objektiv något som du kommer att uppskatta. Objektiven med längre brännvidd, som används för att komma nära spelet och spelarna man fotograferar, och som har bländare f/2,8 eller större är dock oftast väldigt dyra.

Om man fotograferar sport men oftast gör detta utomhus fungerar objektiv med f/4 väl, eftersom det utomhus oftast är väldigt gynnsamma förhållanden rent ljusmässigt, i jämförelse med en sporthall.

Även vid bröllop, om du vill fotografera det lyckliga paret inne i kyrkan utan att använda blixt, skall du titta närmre på ljusstarka objektiv.

Skulle det vara så att du aldrig kommer att fotografera bröllop eller sport bör du ändå alltid sträva efter att köpa så ljusstarka objektiv som möjligt, trots att prislappen ibland kan bli lite högre. De ger dig minst begränsningar men också ett högre andrahandsvärde och ofta är objektiven med högre ljusstyrka något mer påkostade.

Det man skall komma ihåg är att kamerorna idag blir allt bättre på att hantera riktigt höga ISO-tal vilket gör att man på kameran kan kompensera för ett något mer ljussvagt objektiv. Det kunde man inte göra i samma utsträckning förr, då bilderna blev väldigt brusiga vid högre ISO.




Objektiv för Canon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Canon EF 35mm f/1,4 L USM Canon EF 35mm f/1,4 L USM
Sigma EX 120-300mm f/2,8 DG OS APO HSM Sigma EX 120-300mm f/2,8 DG OS APO HSM
Canon EF 40mm f/2,8 STM Canon EF 40mm f/2,8 STM
Tokina AT-X Pro 11-16mm f/2,8 DX Tokina AT-X Pro 11-16mm f/2,8 DX
 
 

Objektiv för Nikon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Sigma EX 50mm f/2,8 DG Macro Sigma EX 50mm f/2,8 DG Macro
Nikon AF-S 600mm f/4 G ED VR Nikon AF-S 600mm f/4 G ED VR
Nikon AF-S 300mm f/2,8 G IF-ED VR II Nikon AF-S 300mm f/2,8 G IF-ED VR II
Nikon AF-S 24-120mm f/4 G ED VR II Nikon AF-S 24-120mm f/4 G ED VR II
 
 

Objektivskolan
Våra artiklar utbildar dig (se alla)
Se bilder tagna med en viss brännvidd
Objektivets anatomi
Kameran kan påverka brännvidd
Köpa nytt eller begagnat?
Se objektiv för just din kamera
Nedan visas några modeller (se alla)
Canon EOS 6D Mark II
Nikon D2X
Canon EOS 60Da
Canon EOS 600D

Nyheter
Nikon AF-S 600mm f/4 E FL ED VR

Nikon AF-S 600mm f/4 E FL ED VR
Nikon AF-S 500mm f/4 E FL ED VR

Nikon AF-S 500mm f/4 E FL ED VR

Två populära objektiv du inte får missa
Canon EF 300mm f/4 L IS USM

Canon EF 300mm f/4 L IS USM
Tokina AT-X M 100mm f/2,8 AF PRO D Macro

Tokina AT-X M 100mm f/2,8 AF PRO D Macro

Senast besökta objektiv
Canon EF 70-200mm f/4 L USM

Canon EF 70-200mm f/4 L USM
Canon EF-S 18-200mm f/3,5-5,6 IS

Canon EF-S 18-200mm f/3,5-5,6 IS

Senast besökta kameror
Nikon D3500

Nikon D3500
Nikon D3000

Nikon D3000
Nikon D5600

Nikon D5600





Snabbsök
 


 
Andra tittar på det här
 
Kärlek
 
Nyinkommet på Objektivguiden
 
Boktips

Köp 'Fotografi, kameror och digital teknik : konsten att fokusera' hos Adlibris

Fotografi, kameror och digital teknik : konsten att fokusera
Köp den hos Adlibris / Bokus


Köp 'Det bästa ur bokserien Digitalfotografi : lär dig yrkesfotografernas hemligheter - steg för steg!' hos Adlibris

Det bästa ur bokserien Digitalfotografi : lär dig yrkesfotografernas hemligheter - steg för steg!
Köp den hos Adlibris / Bokus


Köp 'Kreativ Fotografering' hos Adlibris

Kreativ Fotografering
Köp den hos Adlibris / Bokus


Se alla boktips





Copyright © Objektivguiden 2020 Om Objektivguiden