Objektivskolan - Brännviddens påverkan på avbildat motiv

Brännvidden påverkar hur ett avbildat motiv ser ut på den färdiga bilden. Djupkänslan i bilden och hur området som är utanför fokus skall avbildas varierar med den brännvidd som används.

Vid tagning av nedan bilder rörde vi oss bak från motivet i takt med att vi ökade brännvidden (zoomningen). Hela tiden försökte vi hålla samma motiv, den bakre apelsinen, i fokus.

Det är intressant att se hur de olika brännvidderna påverkar slutresultatet.

16 mm

35 mm

50 mm

100 mm 

150 mm

300 mm

Generellt kan man säga att de kortare brännvidderna verkligen illustrerar djupet i bilden; att det faktiskt är lite avstånd mellan apelsinerna och skålen bakom. Om man i ställer byter objektiv och använder en brännvidd på t ex 150-300 mm så plattas bilden till en aning och känslan av djup försvinner. Samtidigt bildas dock en helt annorlunda och suddigare avbildning av bakgrunden i bilden.

Genom dessa bildexempel har vi visat på hur man kan använda olika brännvidder på samma motiv för att få fram olika resultat.

Vill man ha en större djupkänsla i bilden använder jag en kortare brännvidd.

Vill man ha en mindre djupkänsla i bilden men krämigare för- och bakgrund använder man en längre brännvidd. Kombinationen av en lång brännvidd och stor bländare, t ex f/2.8, ger en väldigt krämig bakgrund eller "bokeh", som det oskarpa i bilden kallas bland fotofolk.

En lång brännvidd och stor bländare kan också få ett motiv att "stå ut" mer i bilden. Därför är denna kombination populär i sportfoto och där t ex fotboll, där man på så vis kan få en spelare att vara i fokus medan allt kring honom är suddig.






Topplistan
Våra fyra mest populära objektiv (se alla)
Tamron AF SP 70-300mm f/4-5,6 Di VC USD Tamron AF SP 70-300mm f/4-5,6 Di VC USD
Canon EF-S 55-250mm f/4-5,6 IS II Canon EF-S 55-250mm f/4-5,6 IS II
Tamron AF 18-270mm f/3,5-6,3 Di II VC PZD Tamron AF 18-270mm f/3,5-6,3 Di II VC PZD
Nikon AF-S DX 35mm f/1,8 G Nikon AF-S DX 35mm f/1,8 G
Följ oss på Facebook
Via vår Facebook-grupp får du nyheter om allt som rör objektiv i allmänhet och Objektivguiden i synnerhet.

Objektiv för Canon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Canon EF 500mm f/4 L IS USM Canon EF 500mm f/4 L IS USM
Sigma EX 120-300mm f/2,8 APO DG HSM  Sigma EX 120-300mm f/2,8 APO DG HSM
Sigma 18-250mm f/3,5-6,3 DC OS HSM Sigma 18-250mm f/3,5-6,3 DC OS HSM
Tokina AT-X DX 10-17mm f/3,5-4,5 Fisheye Tokina AT-X DX 10-17mm f/3,5-4,5 Fisheye
Objektivskolan
Våra artiklar utbildar dig (se alla)
Att rengöra ett objektiv
Skydda ditt objektiv med ett filter
Objektivets anatomi
Kameran kan påverka brännvidd

Objektiv för Nikon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Sigma EX 70-200mm f/2,8 APO HSM DG Macro  Sigma EX 70-200mm f/2,8 APO HSM DG Macro
Sigma EX 300-800mm f/5,6 DG APO HSM  Sigma EX 300-800mm f/5,6 DG APO HSM
Nikon AF-S 400mm f/2,8 E FL ED VR Nikon AF-S 400mm f/2,8 E FL ED VR
Nikon AF-S 70-200mm f/2,8 G IF-ED VR Nikon AF-S 70-200mm f/2,8 G IF-ED VR
Se objektiv för just din kamera
Nedan visas några modeller (se alla)
Nikon D7200
Nikon D3
Nikon D610
Canon EOS 30D

Nyheter
Nikon AF-S 400mm f/2,8 E FL ED VR

Nikon AF-S 400mm f/2,8 E FL ED VR
Nikon AF-S DX 18-55mm f/3,5-5,6 G VR II

Nikon AF-S DX 18-55mm f/3,5-5,6 G VR II
Nikon AF-S 50mm f/1,8 G SE (Special Edition)

Nikon AF-S 50mm f/1,8 G SE (Special Edition)

Tre populära objektiv du inte får missa
Nikon AF-S 24-70mm f/2,8 G ED

Nikon AF-S 24-70mm f/2,8 G ED
Canon EF 85mm f/1,2 L II USM

Canon EF 85mm f/1,2 L II USM
Nikon AF-S 24-120mm f/4 G ED VR II

Nikon AF-S 24-120mm f/4 G ED VR II

Senast besökta objektiv
Tokina AT-X Pro 12-24mm f/4 AF DX

Tokina AT-X Pro 12-24mm f/4 AF DX
Canon EF TS-E 24mm f/3,5 L

Canon EF TS-E 24mm f/3,5 L
Sigma 70-300mm f/4-5,6 DG APO Macro

Sigma 70-300mm f/4-5,6 DG APO Macro

Senast besökta kameror
Canon EOS 1100D

Canon EOS 1100D
Canon EOS 1Ds Mark II

Canon EOS 1Ds Mark II
Nikon D80

Nikon D80
Nikon D300

Nikon D300





Snabbsök
 


 
Andra tittar på det här
 
Kärlek
 
Följ oss på Facebook
 
Nyinkommet på Objektivguiden