Objektivskolan - Brännviddens påverkan på avbildat motiv

Brännvidden påverkar hur ett avbildat motiv ser ut på den färdiga bilden. Djupkänslan i bilden och hur området som är utanför fokus skall avbildas varierar med den brännvidd som används.

Vid tagning av nedan bilder rörde vi oss bak från motivet i takt med att vi ökade brännvidden (zoomningen). Hela tiden försökte vi hålla samma motiv, den bakre apelsinen, i fokus.

Det är intressant att se hur de olika brännvidderna påverkar slutresultatet.

16 mm

35 mm

50 mm

100 mm 

150 mm

300 mm

Generellt kan man säga att de kortare brännvidderna verkligen illustrerar djupet i bilden; att det faktiskt är lite avstånd mellan apelsinerna och skålen bakom. Om man i ställer byter objektiv och använder en brännvidd på t ex 150-300 mm så plattas bilden till en aning och känslan av djup försvinner. Samtidigt bildas dock en helt annorlunda och suddigare avbildning av bakgrunden i bilden.

Genom dessa bildexempel har vi visat på hur man kan använda olika brännvidder på samma motiv för att få fram olika resultat.

Vill man ha en större djupkänsla i bilden använder jag en kortare brännvidd.

Vill man ha en mindre djupkänsla i bilden men krämigare för- och bakgrund använder man en längre brännvidd. Kombinationen av en lång brännvidd och stor bländare, t ex f/2.8, ger en väldigt krämig bakgrund eller "bokeh", som det oskarpa i bilden kallas bland fotofolk.

En lång brännvidd och stor bländare kan också få ett motiv att "stå ut" mer i bilden. Därför är denna kombination populär i sportfoto och där t ex fotboll, där man på så vis kan få en spelare att vara i fokus medan allt kring honom är suddig.






Topplistan
Våra fyra mest populära objektiv (se alla)
Tamron AF SP 70-300mm f/4-5,6 Di VC USD Tamron AF SP 70-300mm f/4-5,6 Di VC USD
Canon EF-S 55-250mm f/4-5,6 IS II Canon EF-S 55-250mm f/4-5,6 IS II
Tamron AF 18-270mm f/3,5-6,3 Di II VC PZD Tamron AF 18-270mm f/3,5-6,3 Di II VC PZD
Nikon AF-S DX 35mm f/1,8 G Nikon AF-S DX 35mm f/1,8 G
Följ oss på Facebook
Via vår Facebook-grupp får du nyheter om allt som rör objektiv i allmänhet och Objektivguiden i synnerhet.

Objektiv för Canon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Canon EF 50mm f/1,8 II Canon EF 50mm f/1,8 II
Canon EF 50mm f/1,4 USM Canon EF 50mm f/1,4 USM
Canon EF 500mm f/4 L IS USM Canon EF 500mm f/4 L IS USM
Canon EF 70-300mm f/4,5-5,6 DO IS USM Canon EF 70-300mm f/4,5-5,6 DO IS USM
Objektivskolan
Våra artiklar utbildar dig (se alla)
Stativfäste
Ett objektiv blir till
Objektivets anatomi
Se bilder tagna med en viss brännvidd

Objektiv för Nikon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Nikon AF-S 14-24mm f/2,8 G ED Nikon AF-S 14-24mm f/2,8 G ED
Nikon AF-S DX 10-24mm f/3,5-4,5 G IF-ED Nikon AF-S DX 10-24mm f/3,5-4,5 G IF-ED
Sigma EX 300mm f/2,8 APO DG HSM Sigma EX 300mm f/2,8 APO DG HSM
Nikon AF-S 50mm f/1,8 G SE (Special Edition) Nikon AF-S 50mm f/1,8 G SE (Special Edition)
Se objektiv för just din kamera
Nedan visas några modeller (se alla)
Nikon D2H
Canon EOS 1D Mark II
Nikon D90
Canon EOS 5D Mark IV

Nyheter
Nikon AF-S 400mm f/2,8 E FL ED VR

Nikon AF-S 400mm f/2,8 E FL ED VR
Nikon AF-S DX 18-55mm f/3,5-5,6 G VR II

Nikon AF-S DX 18-55mm f/3,5-5,6 G VR II
Nikon AF-S 50mm f/1,8 G SE (Special Edition)

Nikon AF-S 50mm f/1,8 G SE (Special Edition)

Tre populära objektiv du inte får missa
Sigma 50-200mm f/4-5,6 DC OS HSM

Sigma 50-200mm f/4-5,6 DC OS HSM
Canon EF 14mm f/2,8 L II USM

Canon EF 14mm f/2,8 L II USM
Nikon AF-S DX 18-200mm f/3,5-5,6 G IF-ED VR

Nikon AF-S DX 18-200mm f/3,5-5,6 G IF-ED VR

Senast besökta objektiv
Sigma EX 17-50mm f/2,8 DC OS HSM

Sigma EX 17-50mm f/2,8 DC OS HSM
Canon EF TS-E 24mm f/3,5 L II

Canon EF TS-E 24mm f/3,5 L II
Canon EF-S 15-85mm f/3,5-5,6 IS USM

Canon EF-S 15-85mm f/3,5-5,6 IS USM

Senast besökta kameror
Canon EOS 450D

Canon EOS 450D
Canon EOS 550D

Canon EOS 550D
Canon EOS 5D Mark III

Canon EOS 5D Mark III
Nikon D5600

Nikon D5600





Snabbsök
 


 
Andra tittar på det här
 
Kärlek
 
Följ oss på Facebook
 
Nyinkommet på Objektivguiden