Objektivskolan - Brännviddens påverkan på avbildat motiv

Brännvidden påverkar hur ett avbildat motiv ser ut på den färdiga bilden. Djupkänslan i bilden och hur området som är utanför fokus skall avbildas varierar med den brännvidd som används.

Vid tagning av nedan bilder rörde vi oss bak från motivet i takt med att vi ökade brännvidden (zoomningen). Hela tiden försökte vi hålla samma motiv, den bakre apelsinen, i fokus.

Det är intressant att se hur de olika brännvidderna påverkar slutresultatet.

16 mm

35 mm

50 mm

100 mm 

150 mm

300 mm

Generellt kan man säga att de kortare brännvidderna verkligen illustrerar djupet i bilden; att det faktiskt är lite avstånd mellan apelsinerna och skålen bakom. Om man i ställer byter objektiv och använder en brännvidd på t ex 150-300 mm så plattas bilden till en aning och känslan av djup försvinner. Samtidigt bildas dock en helt annorlunda och suddigare avbildning av bakgrunden i bilden.

Genom dessa bildexempel har vi visat på hur man kan använda olika brännvidder på samma motiv för att få fram olika resultat.

Vill man ha en större djupkänsla i bilden använder jag en kortare brännvidd.

Vill man ha en mindre djupkänsla i bilden men krämigare för- och bakgrund använder man en längre brännvidd. Kombinationen av en lång brännvidd och stor bländare, t ex f/2.8, ger en väldigt krämig bakgrund eller "bokeh", som det oskarpa i bilden kallas bland fotofolk.

En lång brännvidd och stor bländare kan också få ett motiv att "stå ut" mer i bilden. Därför är denna kombination populär i sportfoto och där t ex fotboll, där man på så vis kan få en spelare att vara i fokus medan allt kring honom är suddig.






Topplistan
Våra fyra mest populära objektiv (se alla)
Tamron AF SP 70-300mm f/4-5,6 Di VC USD Tamron AF SP 70-300mm f/4-5,6 Di VC USD
Canon EF-S 55-250mm f/4-5,6 IS II Canon EF-S 55-250mm f/4-5,6 IS II
Tamron AF 18-270mm f/3,5-6,3 Di II VC PZD Tamron AF 18-270mm f/3,5-6,3 Di II VC PZD
Nikon AF-S DX 35mm f/1,8 G Nikon AF-S DX 35mm f/1,8 G
Följ oss på Facebook
Via vår Facebook-grupp får du nyheter om allt som rör objektiv i allmänhet och Objektivguiden i synnerhet.

Objektiv för Canon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Canon EF 200-400mm f/4 IS L Canon EF 200-400mm f/4 IS L
Canon EF 400mm f/2,8 L IS II USM Canon EF 400mm f/2,8 L IS II USM
Tamron AF SP 70-300mm f/4-5,6 Di VC USD Tamron AF SP 70-300mm f/4-5,6 Di VC USD
Tamron SP AF 28-75mm f/2,8 XR Di  Tamron SP AF 28-75mm f/2,8 XR Di
Objektivskolan
Våra artiklar utbildar dig (se alla)
Objektivets anatomi
Skydda ditt objektiv med ett filter
Se bilder tagna med en viss brännvidd
Att rengöra ett objektiv

Objektiv för Nikon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Nikon AF-S 70-200mm f/2,8 G IF-ED VR Nikon AF-S 70-200mm f/2,8 G IF-ED VR
Nikon PC-E 85mm f/2,8 D ED Nikon PC-E 85mm f/2,8 D ED
Sigma EX 50-500mm f/4-6,3 DG APO OS HSM Sigma EX 50-500mm f/4-6,3 DG APO OS HSM
Sigma EX 17-50mm f/2,8 DC OS HSM Sigma EX 17-50mm f/2,8 DC OS HSM
Se objektiv för just din kamera
Nedan visas några modeller (se alla)
Nikon D5100
Nikon D850
Nikon D810
Canon EOS 20D

Nyheter
Nikon AF-S 400mm f/2,8 E FL ED VR

Nikon AF-S 400mm f/2,8 E FL ED VR
Nikon AF-S DX 18-55mm f/3,5-5,6 G VR II

Nikon AF-S DX 18-55mm f/3,5-5,6 G VR II
Nikon AF-S 50mm f/1,8 G SE (Special Edition)

Nikon AF-S 50mm f/1,8 G SE (Special Edition)

Tre populära objektiv du inte får missa
Canon EF 135mm f/2 L USM

Canon EF 135mm f/2 L USM
Sigma EX 28mm f/1,8 DG ASP Macro

Sigma EX 28mm f/1,8 DG ASP Macro
Canon EF 500mm f/4 L IS II USM

Canon EF 500mm f/4 L IS II USM

Senast besökta objektiv
Sigma 150-500mm f/5-6,3 DG APO HSM OS

Sigma 150-500mm f/5-6,3 DG APO HSM OS
Tokina AT-X Pro 12-24mm f/4 AF DX

Tokina AT-X Pro 12-24mm f/4 AF DX
Nikon AF 24mm f/2,8 D

Nikon AF 24mm f/2,8 D

Senast besökta kameror
Nikon D2X

Nikon D2X
Canon EOS 450D

Canon EOS 450D
Canon EOS 600D

Canon EOS 600D
Nikon D3400

Nikon D3400





Snabbsök
 


 
Andra tittar på det här
 
Kärlek
 
Följ oss på Facebook
 
Nyinkommet på Objektivguiden