Objektivskolan - Brännviddens påverkan på avbildat motiv

Brännvidden påverkar hur ett avbildat motiv ser ut på den färdiga bilden. Djupkänslan i bilden och hur området som är utanför fokus skall avbildas varierar med den brännvidd som används.

Vid tagning av nedan bilder rörde vi oss bak från motivet i takt med att vi ökade brännvidden (zoomningen). Hela tiden försökte vi hålla samma motiv, den bakre apelsinen, i fokus.

Det är intressant att se hur de olika brännvidderna påverkar slutresultatet.

16 mm

35 mm

50 mm

100 mm 

150 mm

300 mm

Generellt kan man säga att de kortare brännvidderna verkligen illustrerar djupet i bilden; att det faktiskt är lite avstånd mellan apelsinerna och skålen bakom. Om man i ställer byter objektiv och använder en brännvidd på t ex 150-300 mm så plattas bilden till en aning och känslan av djup försvinner. Samtidigt bildas dock en helt annorlunda och suddigare avbildning av bakgrunden i bilden.

Genom dessa bildexempel har vi visat på hur man kan använda olika brännvidder på samma motiv för att få fram olika resultat.

Vill man ha en större djupkänsla i bilden använder jag en kortare brännvidd.

Vill man ha en mindre djupkänsla i bilden men krämigare för- och bakgrund använder man en längre brännvidd. Kombinationen av en lång brännvidd och stor bländare, t ex f/2.8, ger en väldigt krämig bakgrund eller "bokeh", som det oskarpa i bilden kallas bland fotofolk.

En lång brännvidd och stor bländare kan också få ett motiv att "stå ut" mer i bilden. Därför är denna kombination populär i sportfoto och där t ex fotboll, där man på så vis kan få en spelare att vara i fokus medan allt kring honom är suddig.






Topplistan
Våra fyra mest populära objektiv (se alla)
Tamron AF SP 70-300mm f/4-5,6 Di VC USD Tamron AF SP 70-300mm f/4-5,6 Di VC USD
Canon EF-S 55-250mm f/4-5,6 IS II Canon EF-S 55-250mm f/4-5,6 IS II
Tamron AF 18-270mm f/3,5-6,3 Di II VC PZD Tamron AF 18-270mm f/3,5-6,3 Di II VC PZD
Nikon AF-S DX 35mm f/1,8 G Nikon AF-S DX 35mm f/1,8 G
Följ oss på Facebook
Via vår Facebook-grupp får du nyheter om allt som rör objektiv i allmänhet och Objektivguiden i synnerhet.

Objektiv för Canon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Canon EF 16-35mm f/2,8 L USM II Canon EF 16-35mm f/2,8 L USM II
Canon EF 28mm f/2,8 IS USM Canon EF 28mm f/2,8 IS USM
Sigma 50-200mm f/4-5,6 DC OS HSM Sigma 50-200mm f/4-5,6 DC OS HSM
Canon EF-S 18-200mm f/3,5-5,6 IS Canon EF-S 18-200mm f/3,5-5,6 IS
Objektivskolan
Våra artiklar utbildar dig (se alla)
Ett objektiv blir till
Att rengöra ett objektiv
Brännvidd och exempelbilder
Skydda ditt objektiv med ett filter

Objektiv för Nikon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Tokina AT-X Pro 35/2,8 DX Macro Tokina AT-X Pro 35/2,8 DX Macro
Sigma 17-70mm f/2,8-4 DC HSM OS Macro Sigma 17-70mm f/2,8-4 DC HSM OS Macro
Sigma EX 50-500mm f/4-6,3 DG APO OS HSM Sigma EX 50-500mm f/4-6,3 DG APO OS HSM
Nikon AF-S 600mm f/4 G ED VR Nikon AF-S 600mm f/4 G ED VR
Se objektiv för just din kamera
Nedan visas några modeller (se alla)
Nikon D5600
Nikon D70
Nikon D40x
Nikon D2X

Nyheter
Nikon AF-S 400mm f/2,8 E FL ED VR

Nikon AF-S 400mm f/2,8 E FL ED VR
Nikon AF-S DX 18-55mm f/3,5-5,6 G VR II

Nikon AF-S DX 18-55mm f/3,5-5,6 G VR II
Nikon AF-S 50mm f/1,8 G SE (Special Edition)

Nikon AF-S 50mm f/1,8 G SE (Special Edition)

Tre populära objektiv du inte får missa
Canon EF 300mm f/4 L IS USM

Canon EF 300mm f/4 L IS USM
Tamron SP AF 17-50mm f/2,8 XR Di-II LD IF VC

Tamron SP AF 17-50mm f/2,8 XR Di-II LD IF VC
Nikon AF-S 800mm f/5,6 E FL ED VR

Nikon AF-S 800mm f/5,6 E FL ED VR

Senast besökta objektiv
Tamron AF 18-270mm f/3,5-6,3 Di II VC PZD

Tamron AF 18-270mm f/3,5-6,3 Di II VC PZD
Tokina AT-X Pro 11-16mm f/2,8 DX

Tokina AT-X Pro 11-16mm f/2,8 DX
Sigma EX 500mm f/4,5 HSM APO DG

Sigma EX 500mm f/4,5 HSM APO DG

Senast besökta kameror
Nikon D70

Nikon D70
Canon EOS 550D

Canon EOS 550D
Nikon D800

Nikon D800
Nikon D700

Nikon D700





Snabbsök
 


 
Andra tittar på det här
 
Kärlek
 
Följ oss på Facebook
 
Nyinkommet på Objektivguiden