|
Det är inte bara objektivets brännvidd som påverkar hur stort synfält du kan uppnå. Olika objektiv kan visa olika stora bildvinklar på olika kameror. Samma sak gäller oberoende av fabrikat och kameratillverkare.
Föreställ dig att du har objektivet Canon EF 50mm f/1,8 II.
Detta objektiv har en fast brännvidd på 50 mm, d v s du kan inte zooma in eller ut. Vi skall nu göra ett test på hur val av kamera kan påverka brännvidden. |
|
Vi använder oss i testet av tre olika digitala systemkameror. |
|
|
|
Canon EOS 5D Mark II |
Canon EOS 1D Mark III |
Canon EOS 40D |
|
|
|
Vi ställer upp lite diverse ting på ett köksbord, sätter kameran på ett stativ och tar lite kort. |
|
Om vi använder objektivet på din Canon EOS 5D Mark II så ger det nedan bild. Notera att det finns en hel del luft runt de olika föremålen. |
|
|
Om vi nu, utan att flytta stativ etc, byter kamera till din Canon EOS 1D Mark III får vi nedan bild. Nu har taxens ena bakhjul kapat en aning och luften ovan clownen krympt. |
|
|
Om vi nu, utan att flytta stativ etc, byter kamera till din Canon EOS 40D får vi nedan bild. Luften kring de olika motiven är nu helt borta och såväl taxen som clownen har beskurits. |
|
|
Genom att byta kamera fick vi samma effekt som om vi på ett objektiv hade zoomat in, lite för varje kamerabyte.
Eftersom objektivet vi använde var en fast optik, utan möjlighet till zoom fram eller tillbaka, undrar vi - hur kan det komma sig att vi fick tre olika resultat med tre olika kameror? |
|
Storleken på kamerans sensor påverkar kamerans synfält genom objektivet |
|
|
|
|
I varje digital systemkamera sitter en bildsensor som digitalt registrerar den bild och strömma av ljus som färdas genom objektivet in i kameran. I de äldre, icke digitala, kamerorna satt t ex 35 mm film och den digitala sensorn fyller idag samma funktion.
Att bilderna ovan kunde skilja sig åt beror på hur stor den digitala kamerans bildsensor är. En äldre systemkameras klassika 35 mm-film hade måtten 36,0 x 24,0 mm men om man jämför med t ex Canon EOS 40D &så har den bildsensor som mäter 22,2 x 14,8 mm. Sensorn i den digitala systemkameran Canon EOS 40D har en storlek motsvarande 60% av sin analoga föregångare.
De flesta objektiv på marknaden är anpassade för att användas med såväl äldre filmkameror som nyare digitalkameror. Trots att objektivet i sin form är runt har det en rektangulär arbetsyta invändigt. Som ni ser nedan har våra tre olika kameror olika stora sensorer, alla markerade i rött nedan. Dessa sensorer skall vara kamerans ögon och titta genom objektivet. |
|
|
|
|
|
|
Canon EOS 5D Mark II |
Canon EOS 1D Mark III |
Canon EOS 40D |
|
|
|
Objektivet är lika stort hela tiden, givetvis, men när vi flyttar objektivet från en kamera till en annan varierar kamerans "synfält" genom objektivet. Kamerans bildsensor är ögat och så här mycket ser respektive kamera genom objektivet. |
|
|
|
|
|
|
Canon EOS 5D Mark II |
Canon EOS 1D Mark III |
Canon EOS 40D |
|
|
|
De olika sensorerna i kamerorna ser alltså olika mycket av bilden, därför varierar också slutresultatet. En mindre sensor ser mindre av motivet. Av det kameran ser skapar kameran sin bild och ser inte kameran clownens hela hatt eller svansen på taxen, ja då finns det heller inte med i bilden. Bilderna beskärs således redan inne i kameran, innan de är tagna, om sensorn är mindre. |
|
Canons olika sensortyper |
Det finns tre olika sensortyper i Canons kameror och de olika sensorerna är olika stora. |
|
|
|
Sensor |
Mått |
Beskärningsfaktor |
|
|
|
FF, Fullformat |
36 x 24 mm |
|
APS-H |
27.9 x 18.6 mm |
1.3x |
APS-C |
22.2 x 14.8 mm |
1.6x |
|
Beskärningsfaktor |
Med digitala kameror pratar man om något som kallas beskärningsfaktor eller på engelska 'crop factor'. Beskärningsfaktorn visar på hur mycket mindre bild som digitalkameran upptar. I fallet Canon EOS 40D är den 1.6x, eftersom den analoga kamerans filmmått är 60% större än sensorn i Canon EOS 40D.
I fallet Canon EOS 1D Mark III där är beskärningsfaktorn 1.3x för där skiljer det inte lika mycket på sensorernas storlek (cirka 30%). |
|
|
|
Beskärningsfaktor = Upplevd brännviddsförlängning |
Eftersom vi får effekten av att zooma när sensorn blir mindre talar man om brännviddsförlängning. Den bildvinkel och brännvidd du får med Canon 5D Mark II och Canon EF 50 mm f/1.8 blir i stort sett samma som du får med Canon 40D och Canon 28mm f/1,8 USM, eftersom man då gångar 28 med 1,6 och får 45 mm.
Nedan ser du vilken brännviddsförlängning som gäller för dessa tre kameramodeller, som representerar Canons olika sensortyper. |
|
|
|
Canon EOS 5D Mark II |
Canon EOS 1D Mark III |
Canon EOS 40D |
FF , Fullformat |
APS-H sensor |
APS-C sensor |
Ingen brännviddsförlängning |
Brännviddsförlängning 1.3x |
Brännviddsförlängning 1.6x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Varför är allt detta viktigt för mig? Hur påverkar det mig i praktiken? |
Som vi pratade om tidigare så fick vi, genom att byta kamera, samma effekt som att zooma. Med olika kameror fick vi en upplevd förändring av brännvidden. Därför är inte alltid ett objektivs brännvidd vad det ser ut att vara. Ett objektiv och en brännvidd på 50 mm kan plötsligt bli 65 mm eller 80 mm, beroende på vilken kamera som används. |
Om du förr om åren hade en analog Canon-kamera och ett vidvinkelobjektiv så kanske detta objektiv inte upplevs på samma vis när du sen använder objektivet på din nyinköpta digitala Canon-kamera. Den vida bildvinkeln kanske upplevs som snävare och det beror ju då inte på att objektivets egenskaper har förändrats utan att kamerorna fungerar på olika vis. Man måste således vara medveten och förberedd på vilken effekt valet av kamera har på objektivs brännvidd innan man köper ett nytt objektiv eller kamera. |
|
Objektivguiden hjälper dig |
På Objektivguiden räknar vi alltid ut den upplevda brännvidden åt dig, så att du kan se hur mycket den upplevda brännvidden blir på just din kamera när du tittar närmre på ett objektiv. |