|
Det är inte bara objektivets brännvidd som påverkar hur stort synfält du kan uppnå. Olika objektiv kan visa olika stora bildvinklar på olika kameror. Samma sak gäller oberoende av fabrikat och kameratillverkare.
Föreställ dig att du har objektivet Nikon 50mm f/1.8 D.
Detta objektiv har en fast brännvidd på 50 mm, d v s du kan inte zooma in eller ut. Vi skall nu göra ett test på hur val av kamera kan påverka brännvidden. |
|
Vi använder oss i testet av tre olika digitala systemkameror. |
|
|
Nikon D700 |
Nikon D90 |
|
|
Vi ställer upp lite diverse ting på ett köksbord, sätter kameran på ett stativ och tar lite kort. |
|
Om vi använder objektivet på din Nikon D700 så ger det nedan bild. Notera att det finns en hel del luft runt de olika föremålen. |
|
|
Om vi nu, utan att flytta stativ etc, byter kamera till din Nikon D90 får vi nedan bild. Luften kring de olika motiven är nu helt borta och såväl taxen som clownen har beskurits. |
|
|
Genom att byta kamera fick vi samma effekt som om vi på ett objektiv hade zoomat in.
Eftersom objektivet vi använde var en fast optik, utan möjlighet till zoom fram eller tillbaka, undrar vi - hur kan det komma sig att vi fick två olika resultat med två olika kameror? |
|
Storleken på kamerans sensor påverkar kamerans synfält genom objektivet |
|
|
|
I varje digital systemkamera sitter en bildsensor som digitalt registrerar den bild och strömma av ljus som färdas genom objektivet in i kameran. I de äldre, icke digitala, kamerorna satt t ex 35 mm film och den digitala sensorn fyller idag samma funktion.
Att bilderna ovan kunde skilja sig åt beror på hur stor den digitala kamerans bildsensor är. En äldre systemkameras klassika 35 mm-film hade måtten 36,0 x 24,0 mm men om man jämför med t ex Nikon D90 så har den bildsensor som mäter 23,6 x 15,8 mm. Sensorn i den digitala systemkameran Nikon D90 har en storlek motsvarande 50% av sin analoga föregångare.
De flesta objektiv på marknaden är anpassade för att användas med såväl äldre filmkameror som nyare digitalkameror. Trots att objektivet i sin form är runt har det en rektangulär arbetsyta invändigt. Som ni ser nedan har våra tre olika kameror olika stora sensorer, alla markerade i rött nedan. Dessa sensorer skall vara kamerans ögon och titta genom objektivet. |
|
|
|
|
Nikon D700 |
Nikon D90 |
|
|
Objektivet är lika stort hela tiden, givetvis, men när vi flyttar objektivet från en kamera till en annan varierar kamerans "synfält" genom objektivet. Kamerans bildsensor är ögat och så här mycket ser respektive kamera genom objektivet. |
|
|
|
Nikon D700 |
Nikon D90 |
|
|
De olika sensorerna i kamerorna ser alltså olika mycket av bilden, därför varierar också slutresultatet. En mindre sensor ser mindre av motivet. Av det kameran ser skapar kameran sin bild och ser inte kameran clownens hela hatt eller svansen på taxen, ja då finns det heller inte med i bilden. Bilderna beskärs således redan inne i kameran, innan de är tagna, om sensorn är mindre. |
|
Nikons olika sensortyper |
Det finns två olika sensortyper i Nikos kameror och de olika sensorerna är olika stora. |
|
|
Sensor |
Mått (Beskärningsfaktor |
|
|
FX (Fullformat) |
36 x 24 mm |
DX (APS-C) |
23.7 x 15.5 mm (1.5x) |
|
Beskärningsfaktor |
Med digitala kameror pratar man om något som kallas beskärningsfaktor eller på engelska 'crop factor'. Beskärningsfaktorn visar på hur mycket mindre bild som digitalkameran upptar. I fallet Nikon D90 är den 1.5x, eftersom den analoga kamerans filmmått är 50% större än sensorn i Nikon D90. |
|
Beskärningsfaktor = Upplevd brännviddsförlängning |
Eftersom vi får effekten av att zooma när sensorn blir mindre talar man om brännviddsförlängning. Den bildvinkel och brännvidd du får med Nikon D700 och Nikon 50mm f/1.8 blir i stort sett samma som du får med Nikon D90 och Nikon AF 35mm f/2 D, eftersom man då gångar 35 med 1,5 och får 52 mm.
Nedan ser du vilken brännviddsförlängning som gäller för dessa två kameramodeller, som representerar Nikon olika sensortyper. |
|
|
Nikon D700 |
Nikon D90 |
FX , Fullformat |
DX sensor |
Ingen brännviddsförlängning |
Brännviddsförlängning 1.5x |
|
|
|
|
|
|
|
|
Varför är allt detta viktigt för mig? Hur påverkar det mig i praktiken? |
Som vi pratade om tidigare så fick vi, genom att byta kamera, samma effekt som att zooma. Med olika kameror fick vi en upplevd förändring av brännvidden. Därför är inte alltid ett objektivs brännvidd vad det ser ut att vara. Ett objektiv och en brännvidd på 50 mm kan plötsligt bli 75 mm, beroende på vilken kamera som används. |
Om du förr om åren hade en analog Nikon-kamera och ett vidvinkelobjektiv så kanske detta objektiv inte upplevs på samma vis när du sen använder objektivet på din nyinköpta digitala Nikon-kamera. Den vida bildvinkeln kanske upplevs som snävare och det beror ju då inte på att objektivets egenskaper har förändrats utan att kamerorna fungerar på olika vis. Man måste således vara medveten och förberedd på vilken effekt valet av kamera har på objektivs brännvidd innan man köper ett nytt objektiv eller kamera. |
|
Objektivguiden hjälper dig |
På Objektivguiden räknar vi alltid ut den upplevda brännvidden åt dig, så att du kan se hur mycket den upplevda brännvidden blir på just din kamera när du tittar närmre på ett objektiv. |