Objektivskolan - Brännviddens påverkan på avbildat motiv

Brännvidden påverkar hur ett avbildat motiv ser ut på den färdiga bilden. Djupkänslan i bilden och hur området som är utanför fokus skall avbildas varierar med den brännvidd som används.

Vid tagning av nedan bilder rörde vi oss bak från motivet i takt med att vi ökade brännvidden (zoomningen). Hela tiden försökte vi hålla samma motiv, den bakre apelsinen, i fokus.

Det är intressant att se hur de olika brännvidderna påverkar slutresultatet.

16 mm

35 mm

50 mm

100 mm 

150 mm

300 mm

Generellt kan man säga att de kortare brännvidderna verkligen illustrerar djupet i bilden; att det faktiskt är lite avstånd mellan apelsinerna och skålen bakom. Om man i ställer byter objektiv och använder en brännvidd på t ex 150-300 mm så plattas bilden till en aning och känslan av djup försvinner. Samtidigt bildas dock en helt annorlunda och suddigare avbildning av bakgrunden i bilden.

Genom dessa bildexempel har vi visat på hur man kan använda olika brännvidder på samma motiv för att få fram olika resultat.

Vill man ha en större djupkänsla i bilden använder jag en kortare brännvidd.

Vill man ha en mindre djupkänsla i bilden men krämigare för- och bakgrund använder man en längre brännvidd. Kombinationen av en lång brännvidd och stor bländare, t ex f/2.8, ger en väldigt krämig bakgrund eller "bokeh", som det oskarpa i bilden kallas bland fotofolk.

En lång brännvidd och stor bländare kan också få ett motiv att "stå ut" mer i bilden. Därför är denna kombination populär i sportfoto och där t ex fotboll, där man på så vis kan få en spelare att vara i fokus medan allt kring honom är suddig.




Objektiv för Canon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Tokina AT-X 16-28mm f/2,8 PRO FX Tokina AT-X 16-28mm f/2,8 PRO FX
Canon EF 500mm f/4 L IS USM Canon EF 500mm f/4 L IS USM
Tokina AT-X M 100mm f/2,8 AF PRO D Macro Tokina AT-X M 100mm f/2,8 AF PRO D Macro
Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM
 
 

Objektiv för Nikon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Tamron SP AF 17-50mm f/2,8 XR Di-II LD IF (motorized) Tamron SP AF 17-50mm f/2,8 XR Di-II LD IF (motorized)
Sigma EX 10-20mm f/3,5 DC HSM Sigma EX 10-20mm f/3,5 DC HSM
Nikon PC-E 24mm f/3,5 D ED Nikon PC-E 24mm f/3,5 D ED
Nikon PC-E 45mm f/2,8 D Micro ED Nikon PC-E 45mm f/2,8 D Micro ED
 
 

Objektivskolan
Våra artiklar utbildar dig (se alla)
Ett objektiv blir till
Stativfäste
Köpa nytt eller begagnat?
Att rengöra ett objektiv
Se objektiv för just din kamera
Nedan visas några modeller (se alla)
Canon EOS 30D
Nikon D5000
Nikon D7500
Nikon D1

Nyheter
Nikon AF-S 600mm f/4 E FL ED VR

Nikon AF-S 600mm f/4 E FL ED VR
Nikon AF-S 500mm f/4 E FL ED VR

Nikon AF-S 500mm f/4 E FL ED VR

Två populära objektiv du inte får missa
Canon EF-S 18-135mm f/3,5-5,6 IS

Canon EF-S 18-135mm f/3,5-5,6 IS
Canon EF 8-15mm f/4 L USM Fisheye

Canon EF 8-15mm f/4 L USM Fisheye

Senast besökta objektiv
Tamron AF 18-270mm f/3,5-6,3 Di II VC PZD

Tamron AF 18-270mm f/3,5-6,3 Di II VC PZD
Nikon AF 85mm f/1,4 D IF

Nikon AF 85mm f/1,4 D IF

Senast besökta kameror
Nikon D7500

Nikon D7500
Nikon D3100

Nikon D3100
Nikon D500

Nikon D500





Snabbsök
 


 
Andra tittar på det här
 
Kärlek
 
Nyinkommet på Objektivguiden




Copyright © Objektivguiden 2020 Om Objektivguiden