Objektivskolan - Brännviddens påverkan på avbildat motiv

Brännvidden påverkar hur ett avbildat motiv ser ut på den färdiga bilden. Djupkänslan i bilden och hur området som är utanför fokus skall avbildas varierar med den brännvidd som används.

Vid tagning av nedan bilder rörde vi oss bak från motivet i takt med att vi ökade brännvidden (zoomningen). Hela tiden försökte vi hålla samma motiv, den bakre apelsinen, i fokus.

Det är intressant att se hur de olika brännvidderna påverkar slutresultatet.

16 mm

35 mm

50 mm

100 mm 

150 mm

300 mm

Generellt kan man säga att de kortare brännvidderna verkligen illustrerar djupet i bilden; att det faktiskt är lite avstånd mellan apelsinerna och skålen bakom. Om man i ställer byter objektiv och använder en brännvidd på t ex 150-300 mm så plattas bilden till en aning och känslan av djup försvinner. Samtidigt bildas dock en helt annorlunda och suddigare avbildning av bakgrunden i bilden.

Genom dessa bildexempel har vi visat på hur man kan använda olika brännvidder på samma motiv för att få fram olika resultat.

Vill man ha en större djupkänsla i bilden använder jag en kortare brännvidd.

Vill man ha en mindre djupkänsla i bilden men krämigare för- och bakgrund använder man en längre brännvidd. Kombinationen av en lång brännvidd och stor bländare, t ex f/2.8, ger en väldigt krämig bakgrund eller "bokeh", som det oskarpa i bilden kallas bland fotofolk.

En lång brännvidd och stor bländare kan också få ett motiv att "stå ut" mer i bilden. Därför är denna kombination populär i sportfoto och där t ex fotboll, där man på så vis kan få en spelare att vara i fokus medan allt kring honom är suddig.




Objektiv för Canon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Canon EF 100mm f/2 USM Canon EF 100mm f/2 USM
Canon EF 14mm f/2,8 L II USM Canon EF 14mm f/2,8 L II USM
Canon EF 24mm f/2,8 IS USM Canon EF 24mm f/2,8 IS USM
Sigma EX 28mm f/1,8 DG ASP Macro Sigma EX 28mm f/1,8 DG ASP Macro
 
 

Objektiv för Nikon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Nikon AF-S 70-200mm f/4 G ED VR Nikon AF-S 70-200mm f/4 G ED VR
Tamron AF 18-270mm f/3,5-6,3 Di II VC LD IF Macro Tamron AF 18-270mm f/3,5-6,3 Di II VC LD IF Macro
Nikon AF 50mm f/1,4 D Nikon AF 50mm f/1,4 D
Sigma EX 70mm f/2,8 DG Macro Sigma EX 70mm f/2,8 DG Macro
 
 

Objektivskolan
Våra artiklar utbildar dig (se alla)
Brännvidd och exempelbilder
Skydda ditt objektiv med ett filter
Vilken betydelse har autofokusmotor?
Ett objektiv blir till
Se objektiv för just din kamera
Nedan visas några modeller (se alla)
Nikon D7000
Nikon D3400
Nikon Df
Canon EOS 1D Mark IIn

Nyheter
Nikon AF-S 600mm f/4 E FL ED VR

Nikon AF-S 600mm f/4 E FL ED VR
Nikon AF-S 500mm f/4 E FL ED VR

Nikon AF-S 500mm f/4 E FL ED VR

Två populära objektiv du inte får missa
Nikon AF 50mm f/1,4 D

Nikon AF 50mm f/1,4 D
Canon EF 28mm f/1,8 USM

Canon EF 28mm f/1,8 USM

Senast besökta objektiv
Nikon AF-S DX 18-300mm f/3,5-5,6 G ED VR

Nikon AF-S DX 18-300mm f/3,5-5,6 G ED VR
Tamron AF 18-270mm f/3,5-6,3 Di II VC PZD

Tamron AF 18-270mm f/3,5-6,3 Di II VC PZD

Senast besökta kameror
Canon EOS 1D Mark IIn

Canon EOS 1D Mark IIn
Canon EOS 1200D

Canon EOS 1200D
Nikon D2Xs

Nikon D2Xs





Snabbsök
 


 
Andra tittar på det här
 
Kärlek
 
Nyinkommet på Objektivguiden




Copyright © Objektivguiden 2020 Om Objektivguiden