Objektivskolan - Brännviddens påverkan på avbildat motiv

Brännvidden påverkar hur ett avbildat motiv ser ut på den färdiga bilden. Djupkänslan i bilden och hur området som är utanför fokus skall avbildas varierar med den brännvidd som används.

Vid tagning av nedan bilder rörde vi oss bak från motivet i takt med att vi ökade brännvidden (zoomningen). Hela tiden försökte vi hålla samma motiv, den bakre apelsinen, i fokus.

Det är intressant att se hur de olika brännvidderna påverkar slutresultatet.

16 mm

35 mm

50 mm

100 mm 

150 mm

300 mm

Generellt kan man säga att de kortare brännvidderna verkligen illustrerar djupet i bilden; att det faktiskt är lite avstånd mellan apelsinerna och skålen bakom. Om man i ställer byter objektiv och använder en brännvidd på t ex 150-300 mm så plattas bilden till en aning och känslan av djup försvinner. Samtidigt bildas dock en helt annorlunda och suddigare avbildning av bakgrunden i bilden.

Genom dessa bildexempel har vi visat på hur man kan använda olika brännvidder på samma motiv för att få fram olika resultat.

Vill man ha en större djupkänsla i bilden använder jag en kortare brännvidd.

Vill man ha en mindre djupkänsla i bilden men krämigare för- och bakgrund använder man en längre brännvidd. Kombinationen av en lång brännvidd och stor bländare, t ex f/2.8, ger en väldigt krämig bakgrund eller "bokeh", som det oskarpa i bilden kallas bland fotofolk.

En lång brännvidd och stor bländare kan också få ett motiv att "stå ut" mer i bilden. Därför är denna kombination populär i sportfoto och där t ex fotboll, där man på så vis kan få en spelare att vara i fokus medan allt kring honom är suddig.




Objektiv för Canon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Canon EF-S 18-135mm f/3,5-5,6 IS Canon EF-S 18-135mm f/3,5-5,6 IS
Sigma EX 70-200mm f/2,8 II APO HSM DG Macro Sigma EX 70-200mm f/2,8 II APO HSM DG Macro
Canon EF 35mm f/1,4 L USM Canon EF 35mm f/1,4 L USM
Canon EF 600mm f/4 L IS USM Canon EF 600mm f/4 L IS USM
 
 

Objektiv för Nikon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Nikon AF-S 800mm f/5,6 E FL ED VR Nikon AF-S 800mm f/5,6 E FL ED VR
Tamron AF 18-270mm f/3,5-6,3 Di II VC PZD Tamron AF 18-270mm f/3,5-6,3 Di II VC PZD
Sigma EX 150mm f/2,8 DG OS HSM APO Macro Sigma EX 150mm f/2,8 DG OS HSM APO Macro
Sigma 18-125mm f/3,8-5,6 DC OS HSM Sigma 18-125mm f/3,8-5,6 DC OS HSM
 
 

Objektivskolan
Våra artiklar utbildar dig (se alla)
Vilken betydelse har autofokusmotor?
Stativfäste
Objektivets anatomi
Se bilder tagna med ett visst bländartal
Se objektiv för just din kamera
Nedan visas några modeller (se alla)
Canon EOS 550D
Canon EOS 250D
Canon EOS 650D
Canon EOS 70D

Nyheter
Nikon AF-S 600mm f/4 E FL ED VR

Nikon AF-S 600mm f/4 E FL ED VR
Nikon AF-S 500mm f/4 E FL ED VR

Nikon AF-S 500mm f/4 E FL ED VR

Två populära objektiv du inte får missa
Tamron AF 28-300mm f/3,5-6,3 XR Di VC

Tamron AF 28-300mm f/3,5-6,3 XR Di VC
Nikon AF-S 300mm f/2,8 G IF-ED VR

Nikon AF-S 300mm f/2,8 G IF-ED VR

Senast besökta objektiv
Tamron AF 18-270mm f/3,5-6,3 Di II VC LD IF Macro

Tamron AF 18-270mm f/3,5-6,3 Di II VC LD IF Macro
Tamron AF 18-200mm f/3,5-6,3 XR Di II (motorized)

Tamron AF 18-200mm f/3,5-6,3 XR Di II (motorized)

Senast besökta kameror
Canon EOS 1200D

Canon EOS 1200D
Canon EOS 2000D

Canon EOS 2000D
Canon EOS 1Ds Mark III

Canon EOS 1Ds Mark III





Snabbsök
 


 
Andra tittar på det här
 
Kärlek
 
Nyinkommet på Objektivguiden




Copyright © Objektivguiden 2020 Om Objektivguiden