Objektivskolan - Brännviddens påverkan på avbildat motiv

Brännvidden påverkar hur ett avbildat motiv ser ut på den färdiga bilden. Djupkänslan i bilden och hur området som är utanför fokus skall avbildas varierar med den brännvidd som används.

Vid tagning av nedan bilder rörde vi oss bak från motivet i takt med att vi ökade brännvidden (zoomningen). Hela tiden försökte vi hålla samma motiv, den bakre apelsinen, i fokus.

Det är intressant att se hur de olika brännvidderna påverkar slutresultatet.

16 mm

35 mm

50 mm

100 mm 

150 mm

300 mm

Generellt kan man säga att de kortare brännvidderna verkligen illustrerar djupet i bilden; att det faktiskt är lite avstånd mellan apelsinerna och skålen bakom. Om man i ställer byter objektiv och använder en brännvidd på t ex 150-300 mm så plattas bilden till en aning och känslan av djup försvinner. Samtidigt bildas dock en helt annorlunda och suddigare avbildning av bakgrunden i bilden.

Genom dessa bildexempel har vi visat på hur man kan använda olika brännvidder på samma motiv för att få fram olika resultat.

Vill man ha en större djupkänsla i bilden använder jag en kortare brännvidd.

Vill man ha en mindre djupkänsla i bilden men krämigare för- och bakgrund använder man en längre brännvidd. Kombinationen av en lång brännvidd och stor bländare, t ex f/2.8, ger en väldigt krämig bakgrund eller "bokeh", som det oskarpa i bilden kallas bland fotofolk.

En lång brännvidd och stor bländare kan också få ett motiv att "stå ut" mer i bilden. Därför är denna kombination populär i sportfoto och där t ex fotboll, där man på så vis kan få en spelare att vara i fokus medan allt kring honom är suddig.




Objektiv för Canon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Sigma 18-35mm f/1,8 DC HSM Art Sigma 18-35mm f/1,8 DC HSM Art
Canon EF 17-40mm f/4 L USM Canon EF 17-40mm f/4 L USM
Canon EF 400mm f/2,8 L IS USM Canon EF 400mm f/2,8 L IS USM
Sigma EX 70-200mm f/2,8 II APO HSM DG Macro Sigma EX 70-200mm f/2,8 II APO HSM DG Macro
 
 

Objektiv för Nikon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Nikon AF-S 500mm f/4 D IF-ED II Nikon AF-S 500mm f/4 D IF-ED II
Tokina AT-X 16-28mm f/2,8 PRO FX Tokina AT-X 16-28mm f/2,8 PRO FX
Sigma EX 180mm f/2,8 HSM OS DG Macro Sigma EX 180mm f/2,8 HSM OS DG Macro
Nikon AF-S DX 10-24mm f/3,5-4,5 G IF-ED Nikon AF-S DX 10-24mm f/3,5-4,5 G IF-ED
 
 

Objektivskolan
Våra artiklar utbildar dig (se alla)
Objektivets anatomi
Stativfäste
Att rengöra ett objektiv
Se bilder tagna med en viss brännvidd
Se objektiv för just din kamera
Nedan visas några modeller (se alla)
Nikon D80
Nikon D4
Nikon D800
Canon EOS 7D

Nyheter
Nikon AF-S 600mm f/4 E FL ED VR

Nikon AF-S 600mm f/4 E FL ED VR
Nikon AF-S 500mm f/4 E FL ED VR

Nikon AF-S 500mm f/4 E FL ED VR

Två populära objektiv du inte får missa
Tamron AF SP 70-300mm f/4-5,6 Di VC USD

Tamron AF SP 70-300mm f/4-5,6 Di VC USD
Nikon AF 50mm f/1,8 D

Nikon AF 50mm f/1,8 D

Senast besökta objektiv
Sigma 55-200mm f/4-5,6 DC HSM

Sigma 55-200mm f/4-5,6 DC HSM
Nikon AF-S 70-300mm f/4,5-5,6 G IF-ED VR

Nikon AF-S 70-300mm f/4,5-5,6 G IF-ED VR

Senast besökta kameror
Canon EOS 80D

Canon EOS 80D
Nikon D800

Nikon D800
Canon EOS 700D

Canon EOS 700D





Besök också
 
Snabbsök
 


 
Andra tittar på det här
 
Kärlek
 
Nyinkommet på Objektivguiden




Copyright © Objektivguiden 2020 Om Objektivguiden