Objektivskolan - Brännviddens påverkan på avbildat motiv

Brännvidden påverkar hur ett avbildat motiv ser ut på den färdiga bilden. Djupkänslan i bilden och hur området som är utanför fokus skall avbildas varierar med den brännvidd som används.

Vid tagning av nedan bilder rörde vi oss bak från motivet i takt med att vi ökade brännvidden (zoomningen). Hela tiden försökte vi hålla samma motiv, den bakre apelsinen, i fokus.

Det är intressant att se hur de olika brännvidderna påverkar slutresultatet.

16 mm

35 mm

50 mm

100 mm 

150 mm

300 mm

Generellt kan man säga att de kortare brännvidderna verkligen illustrerar djupet i bilden; att det faktiskt är lite avstånd mellan apelsinerna och skålen bakom. Om man i ställer byter objektiv och använder en brännvidd på t ex 150-300 mm så plattas bilden till en aning och känslan av djup försvinner. Samtidigt bildas dock en helt annorlunda och suddigare avbildning av bakgrunden i bilden.

Genom dessa bildexempel har vi visat på hur man kan använda olika brännvidder på samma motiv för att få fram olika resultat.

Vill man ha en större djupkänsla i bilden använder jag en kortare brännvidd.

Vill man ha en mindre djupkänsla i bilden men krämigare för- och bakgrund använder man en längre brännvidd. Kombinationen av en lång brännvidd och stor bländare, t ex f/2.8, ger en väldigt krämig bakgrund eller "bokeh", som det oskarpa i bilden kallas bland fotofolk.

En lång brännvidd och stor bländare kan också få ett motiv att "stå ut" mer i bilden. Därför är denna kombination populär i sportfoto och där t ex fotboll, där man på så vis kan få en spelare att vara i fokus medan allt kring honom är suddig.




Objektiv för Canon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Canon EF 14mm f/2,8 L II USM Canon EF 14mm f/2,8 L II USM
Canon EF 40mm f/2,8 STM Canon EF 40mm f/2,8 STM
Tamron SP AF 24-70mm f/2,8 Di VC USD Tamron SP AF 24-70mm f/2,8 Di VC USD
Sigma EX 50-150mm f/2,8 DC APO HSM Sigma EX 50-150mm f/2,8 DC APO HSM
 
 

Objektiv för Nikon
Nedan visas några populära alternativ (se alla)
Sigma EX 17-50mm f/2,8 DC OS HSM Sigma EX 17-50mm f/2,8 DC OS HSM
Sigma EX 300mm f/2,8 APO DG HSM Sigma EX 300mm f/2,8 APO DG HSM
Nikon AF-S 50mm f/1,8 G Nikon AF-S 50mm f/1,8 G
Nikon AF-S 80-400mm f/4,5-5,6 G ED VR Nikon AF-S 80-400mm f/4,5-5,6 G ED VR
 
 

Objektivskolan
Våra artiklar utbildar dig (se alla)
Se bilder tagna med en viss brännvidd
Kameran kan påverka brännvidd
Objektivets anatomi
Köpa nytt eller begagnat?
Se objektiv för just din kamera
Nedan visas några modeller (se alla)
Nikon D7100
Canon EOS 20D
Nikon D800e
Nikon D3x

Nyheter
Nikon AF-S 600mm f/4 E FL ED VR

Nikon AF-S 600mm f/4 E FL ED VR
Nikon AF-S 500mm f/4 E FL ED VR

Nikon AF-S 500mm f/4 E FL ED VR

Två populära objektiv du inte får missa
Canon EF 40mm f/2,8 STM

Canon EF 40mm f/2,8 STM
Canon EF 24mm f/1,4 L II USM

Canon EF 24mm f/1,4 L II USM

Senast besökta objektiv
Sigma EX 135-400mm f/4,5-5,6 DG APO

Sigma EX 135-400mm f/4,5-5,6 DG APO
Sigma 18-50mm f/2,8-4,5 DC OS HSM

Sigma 18-50mm f/2,8-4,5 DC OS HSM

Senast besökta kameror
Canon EOS 350D

Canon EOS 350D
Canon EOS 1Ds

Canon EOS 1Ds
Nikon D500

Nikon D500





Besök också
 
Snabbsök
 


 
Andra tittar på det här
 
Kärlek
 
Nyinkommet på Objektivguiden




Copyright © Objektivguiden 2020 Om Objektivguiden